הדבר הכי בסיסי שכל רוכב צריך, על כל רכב דו גלגלי, הוא קסדה. בלעדיה אין בכלל על מה לדבר ואין מה לעלות על הכלי. איך לבחור קסדה שמתאימה לנו, ומה צריך לקחת בחשבון?
האביזר הראשון שצריך כל רוכב אופנוע (או קטנוע) כשהוא עולה על הכלי שלו הוא קסדה. לקסדה, מעבר לכך שהחוק מחייב אותנו לחבוש אותה, יש תפקיד מאוד חשוב בכל הנוגע לרכיבה – היא שומרת על החיים שלנו, פשוטו כמשמעו. קסדה איכותית יכולה להציל חיים במקרה של החלקה, נפילה או תאונה, ואי אפשר לחשוב בכלל על רכיבה ללא קסדה, בטח במציאות שבה הכבישים בישראל עמוסים ולצערנו אנחנו שומעים כמעט בכל יום על תאונות שמתרחשות על הכביש.
מעבר לבטיחות במקרה של תאונה, קסדה גם מבודדת בין הרוכב לבין מפגעים כמו רוח, אבק, רעש, חרקים מעופפים וכל דבר אחר שעלול לפגוע בפנים במהלך הנסיעה ולהוות סיכון של ממש. לכן, מה שחייב להנחות אותנו בבחירת קסדה הוא לא רק העיצוב והנראות שלה, שזה נחמד אם יהיו לטעמנו, אלא גם הנוחות, מידת ההתאמה לראש וכמובן האיכות שלה, כדי שתעמוד במבחן ברגע האמת.
לקבלת מידע נוסף >>
השאירו פרטים ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם
אז איך בוחרים קסדה לאופנוע?
בטיחות מעל הכל
אנחנו שומעים לעתים טענות ש"כל הקסדות הן אותו דבר", וצריך רק איזו חתיכת פלסטיק כדי להימנע מדו"ח על רכיבה ללא קסדה. זה כמובן לא המצב. יש הבדלים משמעותיים בין הקסדות וכדאי שהקסדה שלכם תשרת את המטרה שלשמה קניתם אותה, שהיא כאמור קודם כל לשמור עליכם.
מבנה הקסדה מורכב משלוש שכבות: המעטה החיצוני הקשיח, השכבה הפנימית שתפקידה לספוג אנרגיה ונמצאת מתחת המעטה החיצוני והריפודים הנמצאים במגע עם הפנים שלנו. בקסדות לרכיבת כביש יש גם משקף שקוף מפלסטיק קשיח שמגן על העיניים (הוא חייב להיות שקוף, אסור בחוק לרכוב עם משקף כהה).
תפקידה של הקסדה הוא לספוג מבחוץ את החבטות במקרה של פגיעה, ולבלום את הזעזוע לפי שיגיע למוח. קסדה שלא ממלאת את הפונקציה הזו, לא שווה את הכסף שלנו.
לקסדות יש תקני בטיחות שהן חייבות לעמוד בהן – בישראל עובדים על פי התקן האירופי ECE, כלומר כל הקסדות המגיעות לישראל עומדות בתקן זה.
התאמה לראש
אחד החלקים החשובים ביותר בבחירת קסדה הוא למצוא את זו שמתאימה לנו ויושבת בדיוק במידה הנכונה על הראש שלנו. מעבר לעניין הבטיחות, נוחות הרכיבה תלויה מאוד בקסדה שאתם חובשים – לכן אחד השלבים החשובים הוא התאמת הקסדה לראש, ועדיף ממש לעשות זאת באופן פיזי בחנות ולא להסתמך על תמונות באינטרנט, גם אם המחיר מפתה והוא "בהזדמנות".
שימו לב שמשקל הקסדה הוא לא בהכרח פרמטר חשוב, משום שיש קסדות קלות משקל שיהיו לכם לא נוחות, לעומת קסדות כבדות שכן יישבו בקלות על הראש. לכן, חשובה יותר חלוקת המשקל של הקסדה והתאמתה למבנה הפנים והראש – על הקסדה להתאים למבנה הראש שלכם, לשבת עליו בנוחות ולאפשר שדה ראייה רחב. יש הבדלים דרמטיים בין הקסדות מבחינת עיצוב, וחשוב שהקסדה שלכם תהיה מתאימה "פיקס" לראש שלכם – לא גבוהה מידי, לא נמוכה מידי, לא לוחצת, לא משוחררת וכו'.
אגב, אם כבר הזכרנו לוחצת, עליכם להביא בחשבון שהשכבה הפנימית (זו של הריפודים שבאים במגע עם הפנים) מתרחבת עם הזמן משום שהיא רכה, וקסדה שמעט לוחצת היום, תהיה בעוד מספר שבועות או חודשים מתאימה בול. לכן עליכם לבחור קסדה שהיא מעט לוחצת (לא יותר מידי!) על הפנים, ובהמשך הלחץ ייעלם והקסדה תשב עליכם בצורה מדויקת כדי לעשות את העבודה. יש גם דגמים עם ריפוד פנימי פריק שניתן להחליף (או לפרק כדי לכבס), ויש מידות שונות שניתן להתאים בצורה הטובה ביותר.
דבר אחרון בעניין הזה, ואולי החשוב מכל – אל תנסו אפילו לחשוב על קסדת "חצי" או שלושה רבעים (3/4). נפילה על החלק התחתון של הפנים כואבת ומסוכנת לא פחות, ובמהירות שאופנוע נוסע אתם לא רוצים לבחון את העמידות של הפנים שלכם. קסדה מלאה, עם הגנה על הלסת והסנטר, היא הבחירה היחידה שיכולה לבוא בחשבון.
איכות – איך יודעים מה טוב?
איכות הקסדה נקבעת על פי פרמטרים שונים – איכות החומר החיצוני (כולל המשקף), איכות הבד הפנימי, מנגנון הנעילה של המשקף ושל הרצועות, איטום, בידוד מרעש, משקל וכדומה. בגדול, כמובן שמוטב לרכוש קסדה איכותית ככל הניתן, בעלת חלוקה נכונה של המשקל וכזו שיושבת עליכם בנוח, גם בנסיעה מהירה.
שימו לב כי על הקסדה גם להתאים לסגנון הרכיבה שלכם – לרכיבה על אופנועי ספורט יש להעדיף קסדות קטנות יותר, עם מעט פתחי אוורור, על מנת שיהיה פחות רעש בעת הרכיבה. לרוכבי מסלול יש קסדות עם אלמנטים שונים שמסייעים לסגנון הרכיבה. לרוכבי פנאי יש קסדות עם משקף שמש פנימי, ועוד. כך או כך, חשוב שהקסדה לא תהיה מבודדת לגמרי מרעש, כדי לא להיות מנותקים מהסביבה.
חלקי חילוף לקסדה – למה צריך לשים לב?
לקסדה, כמו כל דבר אחר, יש מחזור חיים וכמובן שאם היא עושה את העבודה שלה כנדרש אז הוא נע בין 5 ל-7 שנים, תלוי ביצרן. יחד עם זאת, קסדה שעברה תאונה, כלומר נחבטה, צריך להחליף באופן מיידי, גם אם היא חדשה לגמרי. אי אפשר לדעת מה מידת היעילות של הקסדה לאחר שנחבטה, ואנחנו בטח לא ניקח את הסיכון הזה.
יש חלקים בקסדה שיש צורך לתקן לפעמים – בעיקר מנגנון או משקף. למעשה לא ממש מתקנים אותם אלא מחליפים אותם במידה ונשברו. לכן חשוב לקחת בחשבון את עלות וזמינות חלקי החילוף של הקסדה שבחרתם.
מחיר – אז כמה עולה קסדה לאופנוע וכמה נכון להשקיע?
טווח המחירים של קסדות נע בין כמה מאות לכמה אלפי שקלים, ולא תמיד מחיר גבוה מעיד בהכרח על איכות. גם דגמים פחות מוכרים ויותר זולים יכולים לבוא בחשבון, כל עוד הם עומדים בתקני הבטיחות וכמובן מתאימים לכם מבחינת הנוחות.
ההחלטה הזו גם תלוי בסגנון הרכיבה שלכם – קסדות לרכיבת פנאי הן שונות מקסדות המומלצות לרכיבת מסלול או רכיבת שטח ספורטיבית. ולכן, גם המחיר ייגזר מסגנון הקסדה שיתאים לאופי הרכיבה.
בכל מקרה – אל תתפשרו על הבטיחות ועל הנוחות. אלה החיים שלכם והראש הוא כנראה האיבר החשוב ביותר בגוף האדם, ויש להגן עליו הגנה מירבית. לא צריך להזכיר עד כמה קשה יכולה להיות פגיעת ראש במקרה של תאונה. עשו את החשבון שלכם, התאימו את ההשקעה למה שאתם יכולים להוציא וכמובן קחו בחשבון את אופי הרכיבה, ובכל מקרה החליפו בכל מספר שנים קסדה לדגם חדש ובטיחותי.
אחרי שהגנתם על עצמכם – הגנה גם על הכלי
כמובן, שאחרי שסידרתם לעצמכם את ענייני המיגון, גם לכלי שלכם מגיע להיות ממוגן מפני גניבות. זאת עושים על ידי התקנת מערכת מיגון ואיתור לאופנוע (או לקטנוע) שמותקנת באופן מוצפן על הכלי ויכולה לזהות את מיקמו בכל רגע נתון.
במקרה של ניסיון גניבה, מתקבלת מיד התראה במוקד המבצעי שלנו שעובד 24/7 בשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון ומיד יוזנק כוח להשבת הכלי. עד כה הושבו בדרך זו מאות כלים של לקוחות מרוצים של הזעקה האחרונה.